Atak paniki – jak sobie pomóc?

Zaniepokojona młoda kobieta siedzi na sofie i opowiada o trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła. Ilustracja poglądowa do artykułu Jak sobie pomóc podczas ataku paniki?

Zacznijmy od tego, czym jest atak paniki?

Atak paniki to stan intensywnego, nagłego lęku lub dyskomfortu. Najczęściej obejmuje on reakcje fizyczne, np. bóle głowy, kołatanie serca, zawroty głowy, poczucie zalewającego ciepła, drżenie rąk, duszności, emocjonalne np. przerażenie, odcięcie, silny niepokój i poznawcze np. strach przed utrata panowania nad sobą, strach przed utratą przytomności czy wręcz śmiercią.

Wolisz formę graficzną? Zajrzyj na Instagram Psycholog Pietrzak i obejrzyj slajdy Jak sobie pomóc podczas ataku paniki?

Co robić, gdy dotknie nas atak paniki?

  • Świadome oddychanie. Pierwszy i podstawowy krok. Jest to bardzo uważne śledzenie swojego powolnego wdechu przez nos i spokojne liczenie do dziesięciu, a potem na powolny wydech oraz liczenie od dziesięciu do jednego. Świadomy oddech pomaga przezwyciężyć atak paniki. Co dalej?
  • Wizualizowanie. Kolejny sposób polega na wyobrażeniu sobie sytuacji, która wprowadza nas w dobry nastrój i relaksuje, np. wyobrażamy sobie jak bawimy się ze swoim zwierzakiem albo odpoczywamy na ulubionej plaży.
  • Uważne bycie. Podczas tego rodzaju ćwiczenia skupiamy swoją uwagę na tym, co się dzieje z naszym ciałem czy dookoła nas. To pomaga uzmysłowić sobie, że nie jesteśmy w stanie zagrożenia, mimo że nasze ciało wysyła nam takie sygnały.
  • Przekierowanie uwagi. Na koniec metoda polegająca na przekierowaniu uwagi z impulsu lęku na rzeczy poznawcze. Co to oznacza w praktyce? Możemy np. wymienić 5 rzeczy, które widzimy dookoła siebie, 4 rzeczy, które teraz słyszymy, 3 rzeczy, których możemy dotknąć, 2 rzeczy, które można poczuć węchem i 1 rzecz, którą można posmakować. Dobrym pomysłem jest też takie namacalne przekierowanie uwagi na odczucia zmysłowe np. wkładając ręce pod lodowatą wodę.

Na zakończenie – najważniejsze!

Pamiętaj, że atak paniki może spotkać każdego z nas. Zawsze możesz zwrócić się o pomoc do specjalisty. W artykule Pierwsza pomoc psychologiczna podpowiadam, do kogo najlepiej się zwrócić.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o atakach paniki, przeczytaj mój artykuł napisany na stronę dopalacze.info.

Dzięki, że jesteś!
Psycholog Paulina Pietrzak

Kontakt

Skontaktuj się, aby rozwiać wątpliwości
i odpowiedzieć na najważniejsze pytania