Objawy ADHD – zapominanie o codziennych sprawach

Klucze zostawione w otwartych drzwiach. Zapominanie - objawy ADHD

Zapominanie o codziennych sprawach – jak diagnozować?

Diagnostyka ADHD to dość skomplikowana sprawa, ponieważ wymaga zaobserwowania i uwzględnienia wielu różnych objawów. Nic więc dziwnego, że osoby niezdiagnozowane mogą czuć się w tym zagubione. Dlatego właśnie zawsze tłumaczę im, że na tym polega rola doświadczonego diagnosty. To właśnie taka osoba jest w stanie dokładnie ocenić sytuację, w której znajdują się jeszcze nie zdiagnozowani pacjenci.

Ten tekst należy do cyklu artykułów o tym, jak dokładnie rozumieć objawy pojawiające się w DSM V, czyli najnowszej klasyfikacji zaburzeń psychicznych według Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, na podstawie której odbywa się diagnozowanie.

W poniższych kilku akapitach opisuję już ostatni, czyli dziewiąty punkt z tej klasyfikacji, a jest nim… tzw. “zapominalstwo”. Zachęcam do lektury, szczególnie osoby, które mają poczucie, że ten problem ich dotyczy. Więcej opisanych objawów znajdziecie we wcześniejszych wpisach na moim blogu,  a na samym końcu tego artykułu dołączam także cały zestaw kryteriów diagnostycznych dla ADHD.

Z czego wynika częste zapominanie o codziennych sprawach i obowiązkach?

W klasyfikacji DSM V jednym z wyróżnionych objawów ADHD jest to, że pacjent: A9. Często zapomina o codziennych sprawach.

Z pewnością większość z nas wie, co oznacza “zapominalstwo”. Oczywiście, gdy od czasu do czasu zdarzy się nam o czymś zapomnieć, jest to całkiem normalne. Jednak w “zapominalstwo” wpisana jest wysoka częstotliwość takich sytuacji, a to już sygnał, że warto się temu przyjrzeć.

A co w przypadku ADHD?

W przypadku osób z ADHD oznacza to, że pacjent zapomina o czynnościach, np. o wcześniej umówionych wizytach/spotkaniach i trzeba mu o nich przypominać. To także zapominanie o zobowiązaniach, nawet tych rutynowych, jak np. zapominanie o terminie zapłaty rachunku lub oddzwonieniu do kogoś, kto próbował się skontaktować.

To samo dotyczy przedmiotów, czego przykładem może być np. pozostawianie w domu rzeczy, które przygotowało się na wyjście (klucze, notatki do pracy, rozmaite rzeczy, o których pacjent wcześniej myślał, że będzie ich potrzebował), a to oznacza, że trzeba po nie wracać.

Częstym ułatwieniem dla osób z ADHD (ale też objawem) będzie zatem ścisłe trzymanie się listy zadań do wykonania, żeby nie zapomnieć o niczym ważnym. Zdarza się jednak, że pacjent zapomni nawet… zapisać sobie taką listę zadań do wykonania albo jeśli je zapisze, to zapomina to potem sprawdzić.

Czy to brzmi znajomo?

Nawet jeżeli tak, to pamiętajcie o najważniejszym – po jednym objawie nawet specjaliści nigdy nie diagnozują danej osoby. Wy natomiast NIGDY nie diagnozujcie się sami. Niezależnie od tego, ile tekstów przeczytaliście czy zobaczyliście filmików na Tik Toku. Wrzucane przez specjalistów treści mają charakter edukacyjny, a diagnostyka jest znacznie bardziej skomplikowana. Nie bez powodu nawet specjaliści zazwyczaj diagnozują w zespołach.

Kryteria diagnostyczne znajdziesz w zakładce Diagnoza.

Skontaktuj się, aby rozwiać wątpliwości
i odpowiedzieć na najważniejsze pytania